Microsoft Office is het meest gebruikte softwarepakket voor heel veel verschillende administratieve werkzaamheden bij bedrijven. Er worden heel veel brieven, memo’s, rapporten, offertes en andere documenten met MS Word gemaakt. Deze documenten zijn vaak niet volgens de huisstijl van een bedrijf gemaakt. Er worden ‘draken’ van Excel sheets gemaakt, waarvan het overzicht helemaal kwijt is…. Er zijn Access databases aangemaakt, waar vaak dubbele gegevens in staan, of de formulieren zijn niet volgens de huisstijl van het bedrijf aangemaakt… Vaak is dit het gevolg van gebrek aan tijd en kennis.
Met MS Office is het mogelijk om hiervoor sjablonen, databases, of zelfs complete ‘op maat’ gemaakte applicaties voor te bouwen, en conform de huisstijl van een bedrijf! Dit levert aanzienlijk veel tijdsbesparing op!
Door het gebruik van macro’s (VBA) kunnen nieuwe mogelijkheden gecreëerd worden waardoor een bestand perfect op maat gemaakt kan worden en wat aan je eisen en wensen voldoet. Ook wordt het makkelijker gemaakt, door te gaan werken met invoerschermen voor gegevens in uw documenten. Door het gebruik van vooraf opgemaakte formulieren heb je een betere controle over de kwaliteit van de ingevoerde gegevens.
En het is ook mogelijk om vanaf Office 2007 en nieuwer, het menu van de applicaties aan te passen, geheel naar eigen wens. Zie hiervoor de ‘voorbeelden’.
Microsoft Word is één van de meest gebruikte tekstverwerkers ter wereld. Word is software waarmee documenten kunnen worden maken. Word kan worden gebruikt om prachtige tekst te maken met kleurige foto’s of illustraties als afbeelding of als achtergrond. Ook kunnen er figuren worden toegevoegd, zoals kaarten en tabellen. Bovendien bevat Word verschillende hulpvoorzieningen waarmee eenvoudig teksten kunnen worden gemaakt voor zakelijke documenten, zoals artikelen of rapporten. Tevens kunnen er adresstickers voor ansichtkaart en enveloppen worden afgedrukt.
Bijvoorbeeld:
- Brieven
- Memo’s
- Rapporten
- Offertes
- Facturen
- Formulieren
- etc…
Microsoft Excel is de meest gebruikte spreadsheet applicatie voor zowel bedrijven als consumenten. Excel is software waarmee tabellen kunnen worden gemaakt, en gegevens kan berekenen en analyseren. Met Excel kunnen er tabellen worden gemaakt waarmee de totalen van numerieke waarden automatisch worden berekend, worden afgedrukt en eenvoudige grafieken van worden maken. De grootste kracht van Excel zijn de ingebouwde functies. Hiermee kunnen simpele en complexe berekeningen of grafieken worden gemaakt. Veel gebruikers hebben problemen met de juiste toepassing van formules.
Bijvoorbeeld:
- Adreslijsten
- Formulieren (met veel automatische berekeningen)
- Financiële rapportages
- Grafieken
- etc….
Microsoft Access is een veel gebruikte applicatie binnen bedrijven voor de bedrijfsvoering. Met deze software kan er een database, klein en groot worden gebouwd. Met de data in deze database is het dan mogelijk om diverse (financiële) rapportages, berekeningen, etc… uit te voeren. Access kan volledig naar de eisen en wensen van de klant ingericht worden. Het voordeel is dat er geen extra software aangeschaft hoeft te worden, want als er geen Access aanwezig is, is de installatie van de ‘gratis’ Access viewer voldoende!
Bijvoorbeeld databases met:
- Relaties
- Orders
- Facturen
- Voorraden
- Contracten
- Taken
- Uren administratie
- etc…